Sunday, December 10, 2006

Islam Hadhari dan Aurat Wanita

Islam Hadhari yang semakin sukar difahami..

Uzbekistan's Guzel Khubbieva, center, runs to the line to win the gold medal in the final of the Women's 100m at the Asian Games in Doha, Qatar, Saturday Dec. 9, 2006. At left is Sri Lanka's Susanthika J. Mannalage, silver, and at right Bahrain's Ruqaya Al Ghasara, bronze. (AP Photo/Junji Kurokawa)Copyright 2005 Associated Press. All right reserved.

Petikan daripada Pembentangan Kertas Kerja oleh Dr. Rohayu Ishak berkenaan Islam Hadhari..

3.Memelihara aurat dan kehormatan. Aurat lelaki adalah antara lutut dan pusat manakala aurat perempuan adalah seluruh tubuh badan kecuali muka dan tangan. Semasa bergaul atau berada di tempat awam kita diwajibkan menutup aurat supaya kehormatan kita terpelihara daripada perkara yang tidak baik. Agar lebih difahami berkaitan aurat bagi wanita cuba teliti hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dari Aisyah r.a. bahwa ketika Asma' binti Abu Bakar r.a. bertemu dengan Rasulullah saw, ketika itu Asma' sedang mengenakan pakaian nipis, lalu Rasulullah saw. memalingkan muka seraya bersabda: " Wahai Asma'! Sesungguhnya, jika seorang wanita sudah sampai masa haid, maka tidak layak lagi bagi dirinya menampakkannya, kecuali ini ..." (beliau mengisyaratkan pada muka dan tanganya)

Keseluruhan Pembentangan Kertas Kerja berkenaan boleh dilihat di laman web islamhadhari.net

Komen daripada Dr. Rozaidah Talib yang dipetik daripada Utusan Malaysia..

‘‘Banyak lagi benda lain tentang wanita yang boleh mereka bantu tetapi sekarang bukan mereka membantu malah menyusahkan lagi wanita."

‘‘Tafsiran pakaian menjolok mata adalah berbeza bagi setiap orang jadi bagaimana MPKB hendak menentukan wanita mana yang berpakaian seksi,” katanya.

Petikan daripada Harakahdaily.net..

TEMERLOH 7 DEC (Hrkh) - AJK Dewan Pemuda PAS Pusat, Abdullah Abdul Karim menyifatkan serangan media berbahasa Inggeris terhadap langkah kerajaan Kelantan mengambil tindakan terhadap individu yang berpakai menjolok mata adalah langkah terdesak untuk memulihkan imej Umno.

Katanya, jelas strategi media berkenaan bertujuan memulihkan keyakinan golongan menengah Cina dan bukan Melayu yang hilang keyakinan terhadap Umno selepas perhimpunan agung parti itu baru-baru ini, yang menyaksikan serangan perwakilan terhadap rakan komponen khususnya MCA.

No comments: